CITROËN C3 WRC:T HYÖKKÄÄVÄT NESTE RALLIIN

CITROËN C3 WRC:T HYÖKKÄÄVÄT NESTE RALLIIN

WRC suuntaa kohti Neste Rallin nopeita sorateitä ja kuuluisia hyppyjä. Citroën Total Abu Dhabi WRT saapuu tuhansien järvien maahan kolmella C3 WRC autolla sekä kuljettajaparilla: Kris Meeke – Paul Nagle, Craig Breen – Scott Martin ja Khalid Al Qassimi – Chris Patterson.

JYVÄSKYLÄN SUURAJOISTA NESTE RALLIIN

Aiemmin Jyväskylän Suurajoina sekä 1000 Järvien Rallina tunnettu Suomen osakilpailu on kuulunut MM-sarjaan sen perustamisvuodesta 1973 lähtien, ja se on kuuluisa näyttävistä hypyistään, jotka tarjoavat kauden upeimpia kuvia. Itse Suurajojahan on ajettu jo vuodesta 1951. Jyväskylän alueella ajettavan rallin nopeat soratiet vaikuttavat ensisilmäyksellä loivilta, mutta kun WRC-autot ajavat ohi täydellä nopeudella, lentävät ne ilmassa yli kymmeniä metrejä! Satojatuhansia faneja saapuu seuraamaan tapahtumaa, ja se onkin yksi MM-sarjan isoimmista kilpailuista.

Jotta Neste Rallissa on mahdollista ajaa nopeasti, on osattava lukea mäkiä, arvioida etäisyyksiä, laskeutumisasentoja sekä seuraavan hypyn lähestymistä. Ei ihme, että kilpailua on pitkään hallinnut suomalaiset ja ruotsalaiset kuskit. Didier Auriolin vuoden 1992 voiton jälkeen vain viisi ei-pohjoismaista kuljettajaa on onnistunut voittamaan Jyväskylässä: Sébastien Loeb, Carlos Sainz, Markko Martin, Sébastien Ogier ja Kris Meeke. Citroën on voittanut Loebin ja Meeken ajamana Neste Rallin viime vuosina yhteensä neljä kertaa.

Tämän vuoden rallin reitti on suhteellisen samankaltainen kuin aiempinakin vuosina. Torstai-illan lyhyen erikoiskokeen jälkeen kuljettajat kohtaavat perjantaina jättiläismäisen etapin: 12 erikoiskoetta 15 tunnin aikana! Lauantain aikataulu on lähes yhtä täysi kahdeksalla erikoiskokeella. Kilpailu huipentuu sunnuntain sprinttimäiseen finaaliosuuteen, johon lukeutuu 4 nopeaa erikoiskoetta mukaan lukien Oittilan Power Stage.

C3 WRC KULJETTAJAT VALMIINA HAASTEESEEN

Citroën Total Abu Dhabi WRT lähtee MM-sarjan yhdeksänteen osakilpailuun kolmen auton ja kolmen kuljettajaparin voimin, jotka kaikki kilpailivat Suomessa myös viime kaudella. Katseet kohdistuvat ymmärrettävästi Kris Meekeen ja Paul Nagleen, jotka voittivat osakilpailun vuonna 2016 MM-sarjan historian kaikkien aikojen nopeimmalla suorituksella. C3 WRC kuljettajaparin tulee nyt löytää tasapaino nopeuden ja kontrollin välillä, mikäli he aikovat sekoittaa pakkaa kärkisijojen joukossa. Tämä on Meeken kymmenes kerta Suomen osakilpailussa ja se on yksi ralleista, josta hänellä on eniten kokemusta.

Vuonna 2016 nähtiin Neste Rallissa myös Craig Breenen ja Scott Martinin ensimmäinen MM-sarjan mitalisija. C3 WRC kuljettaja odottaa siis myös innokkaana kilpailua, joka on yksi hänen suosikeistaan. Breen on luonut tällä kaudella vahvan pohjan edistymiselleen MM-rallin eliittiin viidensillä sijoillaan Monte-Carlossa, Ruotsissa, Korsikassa ja Portugalissa. Meeken tapaan myös hänellä on paljon kokemusta tästä rallista, sillä tämä on Breenelle jo kahdeksas kerta kilpailussa.

C3 WRC:n kokoonpanon täydentää Khalid Al Qassimi ja Chris Patterson. Neste Ralli on Al Quassimin toinen kilpailu tällä kaudella, ja hänen tavoitteenaan on yltää parhaimpaan suoritukseensa Suomessa, jonka hän saavutti vuonna 2009 sijoittumalla yhdeksänneksi.

TÄYSIN UUSI CITROËN C3 WRC

Rallin MM-sarjan kahdeksankertainen merkkimestari Citroën on tuonut sarjaan täysin uuden auton, Citroën C3 WRC:n. Uutuus perustuu uuden sukupolven C3-malliin, josta Citroën Racing on sapattivuotensa aikana kehittänyt uusien säätöjen mukaisen kilpa-auton.

Uuden Citroën C3 WRC-auton rakentaminen aloitettiin vuoden 2016 alussa ja huhtikuussa ensimmäinen testiauto oli valmis. Toinen testiauto valmistui kaksi kuukautta myöhemmin, ja sen jälkeen molemmat autot ovat olleet tiiviisti testattavana eri olosuhteissa. ”Uusien sääntöjen haasteellisin alue on vapaampi aerodynamiikka. Meillä ei ole tarpeeksi kattavaa kokemusta aerodynaamisten ominaisuuksien muutoksista eri ajo-olosuhteissa, kuten esimerkiksi vauhdikkaissa ja pitkissä hypyissä. Ensi vuosi tulee olemaan kaikille oppivuosi, sillä kaikkia esiin tulevia tilanteita emme voi mitenkään simuloida etukäteen”, sanoo Citroën Racingin uusi tekninen johtaja Laurent Frégosi.

Citroën Racing on ainoa rallitalli MM-sarjan huipulla, joka suunnittelee ja valmistaa autojensa jousituksen itse. ”Me olemme kautta aikojen tehneet jousitukset itse. Koska moottorien teho, autojen paino ja monet muut välittömästi suorituskykyyn vaikuttavat seikat ovat kaikilla talleille hyvin lähellä toisiaan, ero on saatava aikaiseksi mekaanisen pidon kautta. Me emme halua antaa tätä kilpailuetua pois työskentelemällä alihankkijan kanssa, koska silloin osaamisemme valuu ennen pitkää kilpailijoidemme eduksi. Tuloksistamme päätellen pitkäaikainen strategiamme on ollut oikea, ja siksi jatkamme samalla tavalla myös C3 WRC:n kanssa”, Laurent Frégosi kiteyttää.

© Copyright 2017 CitiX Oy