fbpx
 
Peugeot 2008 löi kynnet maahan ja teki uuden 100–0 km/h jarruennätyksen Tekniikan Maailman koeajossa

Peugeot 2008 löi kynnet maahan ja teki uuden 100–0 km/h jarruennätyksen Tekniikan Maailman koeajossa

Peugeot 2008 Tekniikan Maailman 9/2020 koeajossa.

Jarrujen mittaaminen keväällä on aiheuttanut monesti keskustelua toimituksessamme, koska tulokset voivat olla kesämittauksia huonommat. Keväällä tiet ovat usein pölyn peittämiä ja ulkolämpötila on niin alhainen, ettei rengas toimi yhtä hyvin kuin kesällä. Samoin yöllä jäätyvä kosteus tienpinnassa voi olla koko päivän siellä liukastamassa pintaa, vaikka oltaisiinkin plussan puolella.

Jarrutestissä mitataan, kuinka pitkä matka kuluu, kun autolla jarrutetaan 100 kilometrin tuntinopeudesta pysähdyksiin.

Tästä epävarmuudesta muistutellaan monesti teksteissäkin, jos jarrut on mitattu kyseenalaisessa kelissä. Hieman samalla periaatteella lähdettiin kokeilemaan, mitä tuloksia 2008:lla saadaan aikaan ulkolämpötilan ollessa vain muutaman asteen plussan puolella. Mittarit kiinni, jarru pohjaan ja mitä ihmettä! Uusi ennätys!

TULOS ON SEN verran raju, että päätimme testata toisena päivänä uudestaan, jotta saamme varmuuden. Edelleen 2008 naputti alle 37 metrin tuloksia. Valtaosa pyöristyy kuitenkin 37 metriin, johon moni muukin auto on yltänyt, mutta joukossa on myös yksi haamutulos. Se on 36,0 metriä.

Ajonvakautusjärjestelmä autossa on Teves MK100. Se käyttää jarruja tasaisen voimakkaasti erittäin hyvin pysyen kitkan rajalla. Mitään nykimistä ei missään kohtaa tunnu. Asfalttiin jää mustaa raitaa, mutta renkaat eivät lukkiudu. Etulevyn halkaisija on 286 mm ja takalevyn 249 mm. Etulevyt ovat tuuletetut ja takana umpilevyt.

Jarrut ovat parantuneet viime aikoina monessa autossa, ja erittäin hyviä tuloksia tulee entistä useammin. Hyvä niin. Asialle on varmasti monta syytä. Yksi niistä on automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja sen kehittäminen. Siinäkin kokeessa Peugeot 2008 toimi hyvin. Tästä lisää laajassa koeajoartikkelissa huhtikuun lopulla.

 

© Copyright 2017 CitiX Oy