Tällainen on uusi Peugeot 508 – Muodot ovat yksiselitteisesti onnistuneita

Tällainen on uusi Peugeot 508 – Muodot ovat yksiselitteisesti onnistuneita

Peugeot 508 on Geneven autonäyttelyn kiinnostavimpia tuotantoautouutuuksia. Peugeotin nykytyylin mukaan mallinumero ei enää kasva sukupolven vaihtuessa, vaan viimeinen numero pysyy kahdeksikkona.

Vaikka tämän kokoluokan perinteiset automallit ovat hävinneet markkinaosuuksia katumaastureille ja muille korkeakattoisille malleille, ylemmän keskiluokan sedaneilla on oma vahva asiakaskuntansa. Kiinnostusta on erityisesti yritysautopuolella.

Uusi 508 ei ole perinteinen sedan, vaan takaluukku on saranoitu takalasin yläreunasta. Näin tavaratilaan on helppo päästä käsiksi, ja tilaa siellä on selkeässä ja siisteissä raameissa 475 litraa. Se ei ole luokan isoimpia, mutta riittänee useimpiin tarpeisiin.

Auto on 4,75-metrisenä edeltäjäänsä 8 senttimetriä lyhyempi ja 6 matalampi, mutta leveyttä on tullut vähän lisää. Myös luonnossa auto näyttää varsin kompaktin kokoiselta ja muodot ovat yksiselitteisesti onnistuneita. Kaikista 508:n edeltäjistä ei ole voinut sanoa samaa. Urheilullisuutta korostavat kehyksettömät sivulasit.

Perustana on sama EMP2-perusrakenne kuin esimerkiksi Peugeot 308:ssa. Lopputulos on noin 70 kg edeltäjää kevyempi.

Bensiinimoottorit ovat 1,6-litraisia tehoiltaan 132 ja 165 kilowattia, joista jälkimmäinen on varattu GT-versioon. Pienempitehoisista, esimerkiksi kolmisylinterisistä malleista ei vielä puhuttu. Dieselien teholuokat ovat 96, 118 ja 132 kilowattia, joista pienin on uusi 1,5-litrainen. Se on samalla koko valikoiman ainoa käsivaihteisena saatava versio, muissa on kahdeksanvaihteinen automaatti.

Ensi vuonna on tulossa myös lataushybridi, jossa on eri periaate kuin muissa PSA:n hybrideissä. Sähkömoottori tulee vaihteiston yhteyteen eikä taka-akselille. Ennakkotietojen mukaan järjestelmän yhteisteho on 162 kW, ja sähköllä voi ajaa 60 km. Akun koko on 12 kWh.

Ohjaamo on modernin näköinen, ja nyt tässäkin Peugeotissa käytetään i-Cockpit-filosofiaa, jossa mittaristoa on tarkoitus katsella pienen ohjauspyörän yli. Mittaristo on nyt täysin digitaalinen, ja sitä täydentää iso kosketusnäyttö. Tunnelma on melko tyköistuva, sillä rakenteet ympäröivät kuljettajaa, ikkunat ovat melko matalat ja poikkeuksellisen paksu a-pilari rajoittaa näkyvyyttä.

Takaoven linjan vuoksi takaistuimelle joutuu menemään nöyränä, jottei kolauta päätä laskevaan oviaukon takareunaan. Sisälle mahtuu tyydyttävästi, mutta kunnollisia takatiloja kaipaavan kannattaa harkita esimerkiksi 3008:aa.

Lisävarustepuolella yksi erikoisuus on lähinnä edustusautoissa nähty pimeänäköavustin.

Suomeen 508 saadaan syksyllä, jolloin on luvassa farmariversion esittely. Se saadaan myyntiin tällä tietoa vuodenvaihteen jälkeen.

Juttu julkaistu alun perin Tekniikan Maailmassa. TEKSTI Velimatti Honkanen

Katso myös video!

© Copyright 2017 CitiX Oy